موتور کرکره برقی ساید

موتور کرکره برقی ساید

موتور کرکره برقی ساید

موتور کرکره برقی ساید

موتور کرکره ساید (Side Shuttle Engine) امروزه برای بیشتر مکان‌های پرتردد و حتی پارکینگ منازل از کرکره‌های برقی استفاده می‌شود تا رفت‌وآمد راحت‌تر و سریع‌تر صورت گیرد.

مهم‌ترین جزء کرکره‌های برقی موتور آن‌ها می‌باشد که این موتور دارای انواع مختلفی است برخی از آن‌ها مناسب مکان‌های کم تردد و درب‌های سبک هستند و برخی دیگر جهت مکان‌های پرتردد و کرکره‌های سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع موتور کرکره‌هایی که برای مکان‌های پرتردد ساخته‌شده است موتور کرکره ساید می‌باشد. در این نوشتار قصد داریم شمارا با این موتور کرکره و مشخصات آن آشنا نماییم.

موتور کرکره ساید کرکره برقی

به‌طورکلی بیشتر موتور کرکره‌هایی که در بازار ایران به فروش می‌رسند شامل دو نوع اصلی موتور کرکره توبولار و موتور کرکره ساید می‌شوند.

موتورهای توبولار مناسب درب‌های کوچک و مکان‌های کم تردد است چراکه دارای اندازه کوچکی می‌باشد و معمولاً قدرت کمی دارد اما موتور کرکره ساید دارای قدرت و اندازه بزرگ‌تری است و مناسب مکان‌های پرتردد و کرکره‌های سنگین می‌باشد، طول این موتور حدوداً ۶۰ سانتیمتر است و به همین دلیل بهتر است .

در مکان‌های کوچک نصب نشود این موتور دارای مزایای زیادی است مثلاً علی­رغم قدرت زیادی که دارد کم‌صدا است و سروصدایی در محیط ایجاد نمی‌کند همچنین در ساخت این موتور به‌جای استفاده از فنر و کاسه فنر از زنجیر چرخ‌دستی استفاده‌شده و درنتیجه مانند سایر موتورها فنر آن دچار شکستگی نمی‌شود و خیلی به تعمیر نیاز ندارد تنها مشکل این موتور این است که سرعت زیادی ندارد.

موتور ساید دارای دو نوع بک­آپ­دار و بدون بک­آپ می‌باشد که معمولاً قیمت UPS­دار آن بیشتر است اما همین UPS باعث می‌شود که در هنگام قطع برق بتوان حدود ۳۰ مرتبه کرکره را بازبسته کرد.

بهترین موتور ساید کرکره برقی

موتورهای ساید کرکره برقی دارای مدل‌های اروپایی و چینی هستند. برخی از مدل‌های اروپایی عبارت‌اند از: مارانتک آلمان، الرو آلمان و بی­اف­تی ایتالیا و از مدل‌های چینی می‌توان به اسمارت، بازرانته، سیماران، بتا و اتومات را نام برد.

هرکدام از این موتورها دارای مزایا و معایبی هستند مثلاً موتورهای اروپایی دارای دوام و کیفیت بالایی هستند اما قطعات آن‌ها در بازار یافت نمی‌شود و این موتورها با برق سه فاز کار می‌کنند درنتیجه از UPS پشتیبانی نمی‌کند در مقابل موتورهای چینی برخی بی‌کیفیت هستند اما موتور چینی تحت لیسانس کیفیت خوبی دارد و دارای قیمت مناسبی هستند.

به‌طورکلی بهتر است موتوری را انتخاب کرد که سیم‌پیچی آن از جنس مس باشد چراکه موتورهایی نیز وجود دارد که سیم‌پیچی آن آلومینیومی است و آلومینیوم هنگام کار کردن موتور زود داغ می‌شود و به همین دلیل ممکن است که سیم‌پیچی دچار سوختگی شود؛ بنابراین بهترین موتور کرکره ساید موتوری است که گیربکس و سیم‌پیچی بهتری داشته باشد.

خرید موتور ساید کرکره برقی

برای خرید موتور کرکره ساید بهتر است به شرکت‌ها و فروشگاه‌های مطمئن مراجعه نمایید بیشتر فروشگاه‌های معتبر محصولات خو را با گارانتی به فروش می‌رسانند و درنتیجه خرید از آن‌ها مطمئن خواهد بود، اگر قصد خرید موتورهای ساید را دارید ما به شما شرکت دیده‌بان گستر قائم را پیشنهاد می‌کنیم.

چراکه تمامی موتور کرکره‌های این شرکت از دوام و کیفیت بالایی برخوردارند و محصولات آن دارای ضمانت می‌باشد همچنین قیمت موتور کرکره ساید این شرکت بسیار مناسب است و شما می‌توانید برای اطلاع از لیست قیمت‌های موتورها با مشاوران این شرکت تماس برقرار نمایید.

طریقه نصب موتور ساید کرکره برقی

طریقه نصب موتور ساید کرکره برقی آسان‌تر از موتورهای توبولار است چراکه این موتور روی صفحه پلیت و خارج از رول نصب می‌شود.

برای این کار ابتدا باید موتور زنجیر و چرخ‌دنده را روی صفحه پلیت نصب کرد سپس موتور را تنظیم نمود دو مهره تنظیم بر روی موتورهای ساید وجود دارد که مهره‌ها باید به شکلی تنظیم شود که با کلیدهای کناری برخورد نداشته باشد زیرا اگر هنگام بالا و پایین شدن رفتن کرکره مهره‌ها به کلید برخورد کند.

جریان برق قطع می‌شود در مرحله بعد باید سیم‌کشی موتور را انجام داد، سیم‌پیچی موتور ساید به‌صورت آماده و سوکتی است و تنها باید آن را بر روی موتور قرار داد و در پایان کار کد دهی ریموت را انجام دهید. باید توجه داشته باشید که بهتر است تمامی این مراحل توسط فردی ماهر و متخصص انجام گیرد تا در کارکرد موتور اختلالی ایجاد نشود.

انواع موتور ساید کرکره برقی

موتور کرکره ساید دارای انواع و مارک‌های مختلفی مانند اروپایی و چینی است که قبلاً با آن‌ها آشنایی پیداکرده‌اید اما تمامی موتورهای ساید دارای دو نوع ۲۴ و ۲۲۰ ولتی هستند مدل ۲۴ ولتی آن مجهز به سیستم UPS است و هنگام قطع برق می‌توان به‌وسیله این سیستم کرکره را باز و بسته کرد اما مدل ۲۲۰ ولتی آن بدون UPS است و هنگام قطع برق تنها می‌توان از سیستم خلاص کن دستی استفاده کرد به همین دلیل بهتر است این مدل برای درب‌های سنگین با ابعاد بزرگ استفاده شود.

کاور موتور ساید کرکره برقی

موتور کرکره ساید خارج از رول نصب می‌شود و معمولاً در معرض گردوخاک قرار می‌گیرد اما اگر موتور کرکره شما در بیرون از کرکره نصب‌شده و در معرض باران و دست‌کاری نیز قرار دارد بهتر است برای آن کاور خریداری نمایید این کاور به‌درستی از موتور محافظت می‌کند و ضخامت آن مابین ۶/۰ تا ۱ میلی‌متر است و رنگ‌بندی آن معمولاً خاکستری و سفید می‌باشد. کاور موتور ساید دارای دریچه‌هایی است تا بتوان موتور را به‌راحتی تنظیم کرد و می‌توان آن را به صفحه پلیت جوش یا پیچ و مهره کرد.

فروش موتور ساید کرکره برقی

موتور کرکره ساید در مدل‌های مختلفی به فروش می‌رسد برخی از این مدل‌ها عبارت‌اند از:

  • موتور ساید اتومات: که دارای ولتاژ جک یا موتور ۲۴ و ۲۲۰ ولتی است و در دو نوع UPS­دار و بدون UPS عرضه می‌شود
  • موتور ساید اس­دی­سی: که دارای ولتاژ جک یا موتور ۲۴ و ۲۲۰ ولتی است و قدرت موتور آن قابلیت جابه‌جایی ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم را دارد
  • موتور ساید TOR AC: که دارای ولتاژ جک یا موتور ۲۴ و ۲۲۰ ولتی است و مجهز به قدرت برق اضطراری UPS است
  • موتور ساید فوجی: که قدرت موتور آن قابلیت جابه‌جایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم را دارد.

موتور کرکره برقی ساید با قدرت ۱۵۰ الی ۱۵۰۰ کیلوگرم و جهت نصب بر روی انواع کرکره برقی از جمله کرکره برقی مغازه ، کرکره برقی سوله و کرکره برقی پارکینگ تولید می شوند.

از مزیت های اصلی موتور کرکره برقی ساید می توان به تردد بالای این موتورها، قدرت بالا و امکان تعمیر و تعویض موتور ساید بدون دستکاری دیگر تجهیزات کرکره برقی، اشاره نمود. موتور ساید در انواع AC معمولی و DC دارای برق اضطراری ( UPS دار ) تولید می شود که البته هر دو نوع دارای زنجیر خلاص کن دستی نیز هستند.

برندهای موتور کرکره برقی ساید

موتور کرکره برقی ساید اروپایی: الرو آلمان، مارانتک آلمان، بی-اف-تی ایتالیا و …

موتور کرکره برقی ساید تحت لیسانس و چینی: بارزانته، اس-دی-سی SDC، هیوث، اسمارت، لیفت توربو، اورال و سیگما، اتومات، سیماران، بتا و…

موتور کرکره برقی ساید اروپایی در بیشتر مواقع از برق سه فاز بهره می برند، لذا وجود برق اضطراری UPS عملاً در این موتورهای کرکره برقی منتفی است. ما انتظار داریم که موتورهای اروپایی باتوجه به قیمت بالا، مدت گارانتی بالایی نیز داشته باشند.

ولی اکثر این موتورها در بازار کشورمان با یکسال گارانتی ارائه می گردند و در صورت خرابی قطعات یدکی آنها به ندرت یافت می شود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشیم این است که موتورهای ساید اروپایی بصورت مجزا از سایر متعلقات مانند مدار فرمان، بلبرینگ، صفحه های جانبی و … ارائه می شوند.

و در نتیجه هزینه تمام شده یک موتور کرکره برقی ساید اروپایی تقریباً ۱۰ برابر گرانتر از یک موتور ساید چینی است. با توجه به نکات بالا خیلی دور از ذهن نیست که تقریباً ۹۹% مشتریان در بازار کشورمان از موتورهای ساید تحت لیسانس و چینی استفاده نمایند.

موتور کرکره برقی ساید های چینی بعضاً تحت لیسانس هستند و یا به کلی برند نیز چینی است. تفاوت عمده موتورهای ساید چینی با یکدیگر در نوع متریال گیربکس و سیم پیچ موتور است.

موتورهای درجه ۱ از سیم پیچی مس بهره می برند ولی موتورهای ارزانتر معمولاً سیم پیچی آلومینیومی دارند و در صورت کارکرد ممتد بسیار گرم می شوند و احتمال سوختن سیم پیچ در آنها بسیار بالا است. در مجموع باید گفت که نگران چینی بودن موتور ساید کرکره برقی خود نباشید ولی در انتخاب آن دقت فرمایید و از اجناس درجه ۱ چین جهت پروژه خود استفاده نمایید.

 

کاربردهای موتور ساید کرکره برقی

موتور کرکره برقی ساید معمولاً جهت کرکره برقی های سنگین و پرتردد نصب می شوند. در زیر بعضی از کاربردهای موتور ساید کرکره برقی لیست شده است:

موتور کرکره برقی ساید درب ورودی سوله

موتور کرکره برقی ساید پارکینگ های پرتردد

موتور کرکره برقی ساید مغازه هایی با دهنه بزرگ

موتور کرکره برقی ساید بالکن و پنجره های بزرگ

قیمت موتور کرکره ساید

قیمت موتور کرکره ساید ثابت نیست و میزان قیمت آن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • قدرت موتور: یکی از عوامل تأثیرگذار در میزان قیمت موتورهای ساید قدرت آن‌ها می‌باشد، برخی از موتورها تحمل وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم را دارند و برخی کرکره‌های سبک‌تر را جابه‌جا می‌کنند. هراندازه قدرت موتور بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
  • مدل موتور: موتورهای ساید در دو نوع ۲۴ و ۲۲۰ ولتی عرضه می‌گردند، مدل ۲۴ ولت آن مجهز به سیستم UPS است و هنگام قطع برق به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین قیمت مدل‌های UPS­دار معمولاً بیشتر است.
  • مارک موتور: موتورهای ساید دارای مارک‌های مختلف اروپایی و چینی هستند که معمولاً قیمت مدل‌های اروپایی و چینی تحت لیسانس بیشتر است. به‌طورکلی برای اطلاع یافتن از میزان قیمت موتور کرکره ساید بهتر است به فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه نمایید و با مشاوران آن‌ها مشورت نمایید.

مقاله موتور کرکره ساید

 

نوشته های مشابه